tisdag 28 juli 2015

Vincents miniloftsäng: Del 1

Som kanske bekant har vi (mest jag) klurat på hurudan säng Vincent ska få när han äntligen uppgraderar från spjälsängen. Hans rum är ganska exakt 3 x 3 meter, med två dörrar och ett fönster. Det begränsar en aning. Skulle man valt en fullstor säng hade den fyllt upp utan att överdriva nästan halva rummet och de möbler som finns där hade inte fått plats. En stor säng så högt upp i taket att möbler ryms under hade kunnat funka, men det är han alldeles för liten för.

HoppeKids Juniorsäng eller soffsäng från Lekmer

En juniorsäng med bäddmått 160 x 70 cm måste det bli. Men att bara köpa en sådan och ställa på golvet är lite för enkel lösning då jag gärna krånglar till det lite. Sängen skulle alltså upp. Lagom högt, typ en meter. Det visade sig vara aningen begränsat utbud på just den varianten, särskilt om man vill få in passlig liten hylla under. En annan fråga var om man skulle bygga en säng från scratch, köpa en junior och förlänga benen eller såga sönder en stor säng.



Vi valde en HoppeKids basic juniorsäng, förlängde benen och sköt in två Kallax (f.d. Expedit) hyllor från Ikea under. Tanken var att sängen skulle vila på både benen och hyllorna, men den står nu med ett par millimeters marginal enbart på de förlängda benen. Bilder på det kommer en annan dag. Såhär såg det ut när jag byggt ihop sängen och testade om den överhuvudtaget passade där jag tänkt. Den var för övrigt väldigt kompakt paketerad när den kom och rymdes hur bra som helst i min bil.




Vincent testkör kojan :)

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

web analytics