fredag 6 november 2015

Island 2015: Reykjavík

Nu har jag äntligen fått redigerat och klippt och klistrat klart. Eller jag förklarar det färdigt eftersom jag inte orkar pyssla mer nu, känns som att jag aldrig blir klar. Denna dag hade vi inget speciellt inplanerat och vi traskade bara omkring i Reykjavík. Vädret varierade friskt. Det sägs att om man inte är nöjd med vädret ska man vänta fem minuter. Riktigt så ofta svängde det inte, men kanske varje timme.

Gröna rutten gick under dagen och den gula på kvällen





En liten filur vid namn Vincent tyckte det var väldigt tråkigt att gå omkring i staden och märkte snabbt hur bekvämt det var om någon bar honom. Denna någon var mest Mommo och ibland jag. Det här var en sådan dag det hade varit bra att ha med resevagnen. Andra dagar hade bara varit i vägen. Men med tanke på att sonen bara är 3,5 år orkade han traska riktigt bra ändå!





Nere vid hamnen var det dags för dagens första kaffepaus och vårt val blev Café Haïti, ett mysig litet café med maffiga bakelser. Nästa sak vi tog sikte på var Sun Voyager (Sólfar), en sevärdhet nere vi vattnet. Därefter siktade vi in oss på Hallgrímskirkja och dess utsiktstorn. Man kan bara konstatera att Reykjavík är lika färgglad sett uppifrån som på gatunivå. En allmänt härlig stad!







När vi kommit ner från kyrktornet var vi rejält hungriga och bestämde oss för att gå till en restaurang vi passerat tidigare på dagen. På vägen svängde vi in via hotellet på kaffe och bytte lite kläder. Vi tänkte köra på traditionell isländsk mat och efter många om och men föll valet på någon sort fiskstuvning. En liten gosse diggade sin burgare hårt, men somnade mitt i tuggorna. DEt är inte lätt att vara liten.







Efter maten gick vi en lite tur och sedan började det för ovanlighetens skull regna. Vincent hittade roliga lampor och en rosa bänk. Nära hotellet svängde vi in på glass och sen blev det natten för vår del. Dagen efter stod Golden Circle på tur och det betydde tidig väckning.





Man skulle inte tro att jag försökt gallra hårt när det gäller bilderna... men det finns faktiskt hela 450 stycken att välja mellan :)

Inga kommentarer:

web analytics