onsdag 17 december 2014

Julmys i Helsingfors: Del 1

Hela hösten har jag varit på väg till Helsingfors för att hälsa på Hanna och hänga på bekanta ställen. Resan har gång på gång skjutits upp och det var nära att den inte blev av. Men tack vare att Johan har möjlighet att ta hand om vår son och att VR hade "bästa reapriser" kom jag mig äntligen iväg. På torsdag kl. 15:20 gick tåget. Mina två älsklingar skjutsade mig till Bennäs och stod glatt och vinkade på perrongen när Mamma åkte iväg.


4½ timme senare var jag framme och väldigt sugen på kaffe

På fredagen hade jag hela dagen för mig själv medan Hanna var i jobb. Eftersom jag inte förstod mig på kaffekvarnen med tillbehör, drog jag till Hanna och Martins granne och min gamla skola Arcada för att luncha och söka kaffe. Jag blev alldeles nostalgisk. Tänk att det hunnit gå tre och ett halvt år redan sen jag blev utexaminerad. Hua, vad tiden rinner iväg.



Arcada

Efter lunchen tog jag metron till Itäkeskus och strosade där en stund bland mer än många butiker och massor med julpynt. När jag ändå hade tid och ingenting att göra passade jag på att hoppa på gratis Ikea-bussen och säga hej till mitt stammis Ikea i Vanda. Där var det tomt och fridfullt denna fredagseftermiddag och det var riktigt behagligt att bara gå omkring. Helt annat än Haparanda besöket :)




Varför fanns ingen chokomousse?

Jag hann ända till kassorna när Hanna ringde och hade slutat jobbet. Vi bestämde träff i Kampen och gick där en par timmar och letade lite julklappar. Plötsligt dök Petra och Matte upp i Vero Moda. Det var superkul att träffa dem, för det var verkligen inte igår! På kvällen körde vi fredagsmys med tortillas, teve och Pandemic. Det blev en tidig kväll igen.


Vincent är också med på ett hörn

Inga kommentarer:

web analytics