tisdag 16 juni 2015

Uppdrag doptårtor

När jag fick förfrågan av Sara att baka tårtorna till hennes sons dop, blev jag först lite skrämd och tänkte tacka nej. himmelens många tårtor har jag trots allt ändå inte bakat och aldrig som uppdrag åt någon annan. Det som skrämde mig mest var tanken på att klanta till det. Men när jag funderat på saken en stund, kom jag fram till att det skulle vara kul med en utmaning ändå.



Vi bollade fram och tillbaka ett tag innan jag gjorde en skiss på de två tårtorna. Det blev alltså varvat vanliga tårtbottnar med chokladbottnar och som fyllning chokladmousse och apelsinkräm. Grejen är den att jag faktiskt tycker mycket om att baka, men när man själv har kalas är det så mycket annat att stå i och bakandet blir bara en stressgrej. Nu kunde jag koncentrera mig på tårtorna i lugn och ro. Vilket i och för sig gjorde att det kändes som att jag aldrig blev klar :) Sammanlagt tog det typ 12 timmar.





Mitt önskemål var att få klä in tårtorna i marsipan, eftersom det är det jag krigat mest med och också behärskar bäst. Tror jag. De vita ränderna är dock av sockermassa för den är vitare än marsipanen. Jag är riktigt nöjd med resultatet förutom att tårtorna av någon outgrundlig anledning lagt sig lite nertill och det stör mig. Ville ha dem perfekta ju! Här följer mina bilder, men det saknas ballongerna som kaninen och elefanten ska hålla i. Tårtboxen är för liten. Fler bilder från dopet finns på Saras blogg.





Helst av allt hade jag skurit ut en bit och smakat innan Sara hämtade dem, men det gick ju inte. Halva söndagen satt jag istället på nålar och väntade på om de fick godkänt. Gissa om jag var lättad när både Linda och Sara, nästan samtidigt, sa att tårtorna fått massor med komplimanger för både smak och utseende. Puh. Vilken tur!

1 kommentar:

sussu sa...

super fina tårtor! synd att it ja slapp å smaka di hellder :D

web analytics