måndag 17 december 2012

Tredje advent

Tredje advent har det hunnit bli. Redan. Det är jul om en vecka, vart försvinner tiden egentligen? Julkänslorna jag hade för flera månader sedan är som bortblåsta, trots rikligt med snö, gran, pynt och julstjärnor. Jag känner mig bara omotiverad och stressad. Men idag har det varit en trevlig dag med besök av Tanja och Leon. Kanske inte fridfullt inför-julen-snack med två busiga gossar som hänger i julgranen, men väldigt roligt! :)

Vardagsrummet i julskrud

Kanske beror avsaknaden av julmys på att Vincent har börjar ha egna åsikter gällande nattsömnen, åsikter som skiljer sig från våra, och det gör mig trött i huvudet. Han somnar förhållandevis snällt vid halv tio på kvällen men då han vaknar för blöjbyte efter midnatt, ger han fan i att somna om. Igår tog det två timmar. Säkert pikkujuttu för vissa, men hos är det nära på katastrof. Mitt tålamod är inte oändligt. Oberoende om det är spring i benen av krypandet eller om hörntänderna är väg upp, hoppas jag innerligt att det slutar snart. Jag behöver vara utvilad för att orka ha humöret på topp under allt spring i julhelgen. För på jul måste man vara snäll, sägs det.

Vincents julgran i kontoret

Vincents rum med egenfixade gardiner

Köket och julkorten

Lugn och ro, vad är det? Stress är den nya julfriden.

4 kommentarer:

Therese sa...

Exakt likadant har vi här. Vaknar vår kille på natten så tar det 1-2 timmar innan man får honom att somna om och mina nerver är nära bristningsgränsen flera gånger. Det är tydligen superkul att stå och hoppa i sängen klockan två på natten.. Hoppas innerligt att det är något som går om helst genast för det känns som det hållit på en evighet redan. ( vår kille är född i slutet av februari)

Jennifer Åström sa...

Tack för kommentaren! :) Tydligen är det världens grej att hänga på sängkanten och skrika nattetid. Jag orkar vända och bädda ner honom många gånger, men till sist tar orken bara slut. Brukar tänka att "nu ger jag upp", men det går ju inte. Hur ska man göra för att ge upp? Det finns inget sånt alternativ.. Inatt gick det till all lycka lite bättre med sovandet, men andas ut vågar jag inte ännu! "Kul" att höra att andra har samma problem, eller kul är det ju inte, men skönt att man inte är ensam med detta problem :) Hoppas det ordnar upp sig för er!

Linda sa...

Ysh va jobbit! Inez ha jo vari en sånde å... Men he va no bara ti sta ut.. Hon sluta tå on va typ 1½ år .. :/ Anya däremot ha aldri hadd na sånde funderingar! Ha ALDRIG byti en blöjjo på natten åt henn.. 12 timar me samma på.. Beror troligen på att hon sover så bra å int rör på se na som e gar :) Vissa mårnar er on knappt våt heller :) Men na som e kan vara er jo att e händer så myki föri di böri ta åpp se å böri funder på ti ga.. :) Kanski e bara en tid :)

Jennifer Åström sa...

He e så olika på! :) Vincent ha jo annos sovi super på nätren ända saan lill. Å fast vi har hadd åpp an så har an somna om typ mesama, men int no na mejr tydligen.. Han halder på å lär se en massa nyytt no på ein gang. Tog läng föri an börja me na, men no gar e undan! Idaa har an dragi åpp se å sta all stans å i sängen hold an i se me bara ein hand. E väl knappt en mååna saan an börja kryp bara :) Så he kan jo vara na me he..

web analytics