fredag 12 juli 2013

Softshelljackan Leena

Vi har haft en bra och effektiv dag i Jakobstad idag. Efter diverse ärenden i centrum landande vi hos Tanja och Leon, kaffet och mockarutorna. Medan jag gottade mig i det sistnämnda bläddrade Tanja genom bilderna från möhippan. Snart har jag gallrat klart och då återstår bara att bränna dem på skiva och dela ut. Vincent och Leon, som inte träffats på länge, fick inte riktigt till det där med lekandet idag. Mera träffar framöver kan vara botemedlet.

Ett av mina måsten i stan var att prova, testa och kanske köpa en höstdräkt att ha när jag och mamma ska till Kuusamo och vandra i September. Många jackor hänger i garderoben, men ingen passande för detta ändamål. Jag har heller ingen varm och tjock vinterdräkt, men det blir en senare jakt. Som vanligt när jag letar kläder börjar jag med att googla och hittar något svårtillgängligt eller nästan slutsålt. Så även denna gång, då en Icepeak softshelljacka av modellen Leena och i den grå-bruna nyansen hade etsat sig fast i hjärnan.
Något alternativ fanns egentligen inte, men jag bestämde mig för att plöja genom Jakobstads butiker ändå. Kanske fanns den där i någon vrå? Om inte kunde jag i alla fall prova ut rätt storlek av en motsvarande modell och jaga vidare på internet. På Halpa Halli fanns faktiskt rätt jacka i fel färg och efter att ha ringt till andra Halpisar land och rike runt utan resultat, slutade det med en beställning från Tyskland. Med lite rabatt och vettig frakt blev den bara några få euro dyrare än här.

Passande byxor fanns till all tur i Jeppis, så det är fixat.Och skulle någonting strula till sig har jag hittat en förmånlig plan B till drömjackan på Huuto. Kanske den hittar hem som reserv i alla fall. Jag ska fundera på saken.

Inga kommentarer:

web analytics