söndag 8 april 2012

Dopförberedelser

Imorgon kommer vår lille gosse att döpas. Då är han två månader exakt. Jag har bakat halva dagen idag, men det har lyckats bra för en gångs skull. Tänkte att jag skulle ta den lätta vägen med tårtorna och undvika att bråka med marsipanen. Det visade sig att gräddtårtor är ännu mera tidskrävande. Kanske lättare, men det är mycket pyssel. Sen bakade jag också tre satser muffins. Eller cupcakes, som tydligen är det nya inneordet.

Gamla hederliga muffins med vitchoklad och godis

Dopklänningen har jag sytt själv. Spanade på olika varianter på internet och då blev jag så inspirerad och sy-sugen att jag köpte ny symaskin, en overlock. Dyr, men mycket praktisk! Är förvånad över hur bra klänningen blev, jag har en tendens att ha för bråttom och så går det åt pipan. Men denna gång lyckades jag behålla lugnet. Kanske är det tack vare att Vincent kräver sin tid och jag bara hann sy lite per dag och ha små kreativa pauser emellan. Enda felet med dopklänningen är att den är för stor. De ska ju vara stora, men inte så här stora. Tror jag. Ska försöka dra åt bandet och hoppas att det inte är för styvt med alla sömmar och sånt.

Bildbevis:





Sydde även en väst för att göra det lite manligare :)

10 kommentarer:

Linda sa...

Nämen jestas va du e dukti!! Ja e grymt imponera ska du veta!! :) Å en symaskin sko no all behöv ha :)

Jennifer Åström sa...

Nämen tack tack! :) Ja e faktist nöjd, enda som stör e he att en er så raatis stor.. Ja, symaskin e bra att ha!

TH i Nyykaabi sa...

Wow, säger då det. Superfin. Och extra speciell när det är något man lagat själv :D

Jennifer Åström sa...

Tack! :) Ja, man e lite extra stolt!

Anna M-E sa...

Jättefin dopklänning :) En overlockare borde nog finnas i alla hushåll. Väntar själv på ett paket med tyger så ja får börja sy mössor o dregglisar åt Jenny.

Jennifer Åström sa...

Tack tack! Ja har drömt om en overlockare sen typ lågstadie då ja testa en sådan första gången :) Bara ja kommer på nåt att sy ska ja fara å hämta lite mera tyg. Tycker du om att sy?

Anna M-E sa...

Jå har nog sytt till o från sen högstadie då ja sydd egna kläder. Nu kliar de i fingrarna igen då ja har hittat enkla mönster för dregglis o mössa som man snabbt kan sy med overlockare :)

Jennifer Åström sa...

He e intressant att sy, speciellt om man blir nöjd me resultati! :)

det handlar om oss sa...

wow, jättefin! va dukti du e :)

Jennifer Åström sa...

Tack tack! :) Liti tur hadd ja no å!

web analytics