fredag 18 januari 2013

Brytningsfel

Idag har vi varit till Kokkola och optikern både jag och Johan. Efter mycket testande med linser fram och tillbaka kunde det konstateras att jag har brytningsfel på vänstra ögat. Därav den försämrade synen. Höger öga hade tydligen inte ändrats ett dugg. Fast jag fuskade lite och spände det ögat för att se bättre. Visste liksom inte att det var förbjudet. Men jag åkte fast för fusket på vänster istället.

Jag har ännu inte riktigt accepterat att jag har brytningsfel. Det låter så allvarligt ... och dyrt. Vet inte vad det innebär i själva ögat heller. Eller jo, ljuset bryts på fel ställe i ögat. Men enligt google är brytningsfel samma sak som att vara till exempel närsynt, vilket jag är. Så vad är då skillnaden mellan mina ögon? I praktiken lär man ska se en punkt som ett sträck, så sa optikern i alla fall. Det låter lite jobbigt fakitiskt.

Med dessa skyltar hade det låtit typ såhär idag: 
P? Nä. O. D elä B. V elä Y kanski. B, U, T. Hede sista siir ja int.

Hur som helst blir det fint med nya glasögon. De som nu hänger på näsan har jag haft i hundra år, nå kanske inte hundra, men i rätt många år och ytan har lossnat i kanten av allt gnuggande och putsande. För att inte tala om alla repor. Och så blodigt dyra blev de inte heller.

Inga kommentarer:

web analytics