onsdag 25 september 2013

Ruka: Dag 1

Fredagsförmiddagen gick åt till att duscha, packa och dricka kaffe. Lite stressigt blev det som vanligt, men med några minuters marginal hann jag till Bennäs och avfärden klockan 12. Bussen var bara halvfull och jag och mamma fick hela bakre delen för oss själva. Efter en stund sömn, blev det paus och mat i Tupos på ABC.

Någonstans efter Uleåborg kom en skylt om Lappland och naturen ändrade karaktär i en handvändning. Och det är ju bara för fint med lite mera kargt landskap och kuperad terräng. Kanske kunde Lappland tänka sig att dela med sig lite åt oss hit ner på plattlandet?



Förutom att titta ut och fota, fördrev jag tiden med att diskutera med mamma och läsa. Ett tag hade jag fullt sjå att hinna få pappret av nästa Dumle innan den jag hade i munnen hade lösts upp och runnit ner i svalget. Vädret växlade mellan helmulet och halvmulet med någon solstråle.

Framme i Ruka var vi vid 18:30 och checkade in på Rantasipi. Härligt hotell, men efter att ha gått några kilometer i korridorer och trappor befann vi oss i sannolikt den allra äldsta delen. Typiskt. Vi bytte kläder och gick ut för att sträcka på benen och få upp flåset. Utsikten från slalombackarna lockade såklart.




När dimman och mörkret började lägga sig sökte vi oss ner igen. Det började sitta bra med lite mat, men trots att hela byn är uppbyggd av hotell och restauranger var matutbudet begränsat. Många öppnar första i november då skidsäsongen drar igång. Så länge ville vi inte vänta och fick köra med det säkra kortet Kotipizza. Lapplandsenligt delade vi en pizza med renkött. Mums.



Resten av kvällen jagade vi te och kaffe och landade till slut i vår egen lobby där vi också smakade i oss en glass. Sen blev det mer eller mindre bums i säng, för att orka stiga upp tidigt och äta frukost i lugn och ro innan vandringen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Ett tag hade jag fullt sjå att hinna få pappret av nästa Dumle innan den jag hade i munnen hade lösts upp och runnit ner i svalget. " Hahaha hede låter precis som he sko kona koma ur min mun! :D :D //Ida (Stellas mamm)

Jennifer Åström sa...

Hehe! Ja, å tå försöka ja läsa på sama gang. Gick int alls bra. Hede me papri er e tt heiltidjobb :D

web analytics