onsdag 8 maj 2013

Djur i soluppgången

Dagen rinner iväg. Vi har hunnit spendera två timmar på Prisma i Jakobstad och handlat mat för både denna och vecka nästa. Nästan att vi handlade för förra veckan också då kylskåpet var så tomt att det i princip var på minus. Innan veckohandlandet har jag legat nio minuter i ljuset. Under tiden lekte Vincent med sköterskan och jag tror de hade riktigt trevligt! Tänk att få eller vara tvungen att ligga stilla hela nio minuter utan att bry sig om något. Vilken lyx egentligen, bara jag vänjer mig och kan slappna av helt. Eftersom ljuset i solariet är samma som man får från solen, blir man också brun. I alla fall lite. Snacka om att förena nytta med nöje och få en jämn och fin grund inför sommarsäsongen.

Googlad bild

Under gårdagens postrutt såg jag massor med djur. I det orange skenet från soluppgången skuttade en rödräv rofyllt över åkrarna och korsade grusvägen på behörigt avstånd från bilen. Nästan magiskt. Den rörde sig lite hackigt och jag funderade på om den nyss rymt ut i friheten och inte är van att springa. Utöver mötet med räven i gryningen såg jag flera harar och katter, samt massor med småfåglar. Ena haren fanns på samma ställe som dagen innan, den sprang framför bilen och jag försökte köra sakta för att inte skrämma den. Men såg rädd ut och hoppade över ett stort dike nästan i panik. Mot Karkaus stod fyra tranor på en åker bara några meter från vägen och tittade på när jag kom susande. De två hundarna som alltid är ute och äter vid halv sex var även de på plats. Bara fasanerna vid järnvägsstationen lyste med sin frånvaro.

Inga kommentarer:

web analytics