måndag 27 maj 2013

Två dagar med Hanna

Veckoslutet i Helsingfors har varit toppen! Två intensiva dagar med en av mina allra bästa vänner kan inte bli annat än succé. Det var en konstig känsla att vara tillbaka. Läget var både ovant men ändå självklart. Att det kändes som att komma hem igen, kanske beror på att jag bott och trivts där flera år. Detta kommer jag garanterat att göra om, om än inte alltför snart då sommaren är en alltför stressig årstid. Men till hösten kanske!

För att ytterligare påminna mig om studietiden, bjöd VR på samma gamla visa som alltid och var sen. I Bennäs fick vi vänta en och en kvart timme extra på tåget. Dock lyckades de köra in 45 minuter och var bara en halvtimme sen i Helsingfors. Bra så. Och tänk att Bennäs ska förvandlas till en riktig tågstation, halleluja, det hade jag aldrig trott. Blir nog fint när det är klart! Mer bilder på dayviews.

The new Pännäinen


Eftersom jag anlände vid halv tolv på fredagskvällen blev det i princip att så bums i säng, eller bums i soffan, för att inte sova bort hela lördagen. Att få sova en hel natt ostört ända till elva-tiden och höra Hannas Martin koka kaffe och steka toast var lyxigaste lyx i min värld. Vilken bra början på dagen. Vi fortsatte på bästa vis med shopping, mat och chill i centrum, i lagom varmt och soligt väder. Folk bjöd ut gratissaker från höger och vänster och vi tog gladeligen emot allt. 

Vinden tar tag i häggblommen och det ser ut som snöstorm

Att köpa eller inte köpa


Hej på dig kära Ananasjuice på Arabias S-market


Kvällen spenderades på Iguana och Aussie Club. Jag ha inte stampat takten till bra musik på dansgolvet sedan augusti och jag kände mig lätt stel. Det var i alla fall roligt att känna sig lite ung igen, även om vi var hemma innan två.. En hel halvliter öl slank ner också. Sist det hände var på Jakobs Dagar ifjol vill jag minnas.  Att jag kunde bli så skötsam?! Men å andra sidan är fest- och klubbutbudet i denna del av landet ganska bedrövligt.

Smaskiga burritos på Iguana. Stammis-mat.

Stans godaste Mojito finns enligt Hanna på Aussie Club


Söndagshänget ägde rum i Itis och på Ikea. I dessa traketer kan man nämligen shoppa loss ända till klockan 18 på söndagar, i Nykarleby kan man köpa malakött på Torghallen. Jag ger Hesa 12 poäng. Bästa förändringen i huvudstaden de två senaste åren, efter slopandet av nattaxan, var att lokalbuss 74 går ändå till Ikeas vägg. Jag lyckades dessutom sneaka mig tillbaka på en intern biljett trots att vi var i Vanda. Bingo.

Peace and love till gratisbussen


Innan tågandet hem sent på kvällen, hann vi chilla hemma hos Hanna och Martin ett bra tag. Första tåget var öde, andra tåget smockat. Framme i Bennäs var jag 04:27 och det var bara lotto att jag råkade titta ut och se skyltarna. Ingen behagade berätta i högtalarna att vi anlänt.

Vincent hade haft det bra med Pappa och Mommo och det visste jag ju att han skulle ha. Tror inte han saknat mig det minsta, vilket på sätt och vis är bra :)

Inga kommentarer:

web analytics