torsdag 23 maj 2013

Sommarens projekt: Balkongen

För ett år sedan hade vi just flyttat och hela sommaren gick åt att reda upp och fixa inomhus. Blogginlägg om det finns här och här. Vincent var också bara några månader och krävde sin tid. Balkongen fick helt enkelt finna sig i att hamna i skuggan. Nu får den istället all min energi och typ varannan minut försöker jag hitta ny lösning på hur möbler, krukor och saker ska stå. För att inte tala om allt jag vill skruva, spika och bygga. Det blir nog bra när jag är klar, men det är en bit dit ännu. Fast å andra sidan är det ofta roligare när man håller på och fixar än när man är klar. Då finns det ju inget att klura på längre.



Idag har jag silvertejpat fast solseglet. Haha, eller inte. Det sitter nog fast med skruvar, men det är en annan sak hur bra de hålls i väggen då blåsten drar på. Hur som helst kommer det att sitta fast tillräckligt länge för att hinna se om det ens är på rätt plats. Tanken är att skydda vardagsrummet från de heta solstrålarna. Bara på dessa några varma vårdagar har vi hunnit känna av hettan här inne redan. Hoppas solseglet gör någon nytta.

Hjälpredan har funnits på plats både idag och igår. Medan mamma planterade blommor och smultron, lekte Vincent med plastkrukorna och den mjuka tennisbollen som någon kastat upp hit ifjol. Det man hittar får man ta och bollen kommer vi att ha kvar här ända tills sonen slänger ut den. Även blommorna, myllan och vattnet intresserade herremannen och vi avslutade dagen i duschen.


Fler bilder finns som vanligt på dayviews

Det var sjätte natten jobb på raken inatt och min hjärna ville varken höra alarm eller att att telefonen ringer. Förrän vid fyratiden. Då var jag redan två timmar sen och som grädde på moset hade ÖT storspridning. Att packa och dela ut 819 tidningar istället för 380 gör en viss skillnad i tid. Men nu har jag i alla fall minisemester. Fyra nätter ledigt och jag kommer att åka ner till Helsingfors och Hanna imorgon kväll. Det ska bli superduperskoj att umgås och göra ingenting! Wihii! :D

2 kommentarer:

Unknown sa...

När vi bodd i samma hus (c-trappan) för tre år sedan satt ja fast spaljeer på balkongräcket och fäste dem i taket (med järntråd i någon balk) och planterade humle i krukor intill. De växer ju upp fort, och täckte in spaljen ganska fort, och så fick vi lite skuggigare i vardagsrummet, och lite mysigare på balkongen.

Jennifer Åström sa...

Oj vilken bra idé! :) Ja har nog na planer på staket-insynssyddsfundering ti eitta hörni men he tar väl en stånd föri ja svärd ihop he :P Ja ska lägg spaljeeren å humle bakom öörona :D

web analytics