fredag 26 april 2013

Djurallergi

Tänkte vara generös och dela med mig av resultaten från veckans allergitester. Lapparna jag hade på ryggen mellan måndag och onsdag visade ingenting, varken idag eller då de tog bort i onsdags. Jag glömde fråga vad som testades, men inga allergier där alltså. På onsdag gjordes även ett så kallat pricktest. Då fick jag tio droppar på underarmen och satt med det i femton minuter. Tror det var björk, klibbal, ängsvindel, ängsgröe, gråbo, hund, häst, katt, kvalster och latex, men eventuellt i annan ordning. Det lär ska kunna klia så in i norden fick jag höra av en annan patient. Mitt kliande inte, men jag reagerade på hund och katt.

Så: Hej, hej, jag heter Jennifer och är allergisk mot hund, katt och djur överlag. Men om det är det jag kliar av är jag tveksam till. Vi har ju varken katt eller hund och inte har jag ju träffat dessa varelser speciellt ofta heller. Att det kliar i ögonen har jag faktiskt tänkt på när vi varit i Kovjoki hos katterna, men hund låter helt obekant. Konstigt känns det också eftersom jag är uppväxt med husdjur. Dessutom har jag tendens att utveckla pollenallergi, jippii.

Allergitest på ryggen. Jobbigt med en massa tejp!!
Pricktest 

Analysen av hudbiten de tog från axeln är inte klar ännu, så där kan det dyka upp något också. Hoppas på en enkel och inte allvarlig dom som löser alla problem. Nu ska jag även börja med SUP-ljusbehandling i Jakobstad. Om det botar orsaken vet jag inte, men det är borde i alla fall göra huden bättre. Idag fick jag testa på ljusbehandlingen i Kokkola och det var som att ligga i solarie. Kanske det till och med är ett solarie, ingen aning, jag har nämligen aldrig testat något sådant!

P.S. Man får gärna tycka synd om mig och skänka mig dessa utemöbler i polyrotting.

7 kommentarer:

Saragunmarie sa...

Usch, va hemskt e sku va att va allergisk mot djur! Sku ja bli he så sku ja antagligen dö åv nan allergisk chock eftersom ja int sku klar åv ti va utan husdjur :p

etheli sa...

Jag tycker jättesynd om dig!! Men tyvärr kan jag inte hjälpa med möblerna för vi är i samma situation. Jättefina möbler, hoppas ni köper dom så kommer jag o hänger på er balkong i sommar! :)

Jennifer Åström sa...

Sara:
Ja he e piss, men som tur så har vi int na djur jär vi oss. Sku va värr om just sku ha skaffa typ. Men ja tycker int e er katastrofstark allergi ja har (ännu iaf) tå ja int ens håxa hede me hundan.. :)

Hanna:
Känns bra redan att do tycker synd om me :) Do kan få va första på min FÖR-listo fö möblen, ja tror Johan ha skriva se på EMOT-liston redan :P

Linda sa...

Altså vah.. du ha ju som levd me djur hejla livi så e låter så konstit... tycker synd om de!!

Jennifer Åström sa...

He e no synd om me :) men tydligen kan e va så att e gar bra så läng me bor me dem, men tå man flyttar heimifrån kan allergin utvecklas :/

linda sa...

Hmm konstit, men mamm tyckt iallafall att du ska prouv äta mjölksyretabletter om du it rejj jör he :) he rejj kan hjälp :)

Jennifer Åström sa...

Alltså mot katt- å hundallergin? :)

web analytics