lördag 20 april 2013

Isstockning i Lappo Å

Det händer mäktiga saker i Nykarleby i dagarna. Enorma ismassor har nämligen fastnat i Lappo Å vid Jutas hängbro. Tänka sig. Det händer ju inte varje dag ... men antagligen varje år. Redan tidigt i morse då jag susade förbi i postbilen bestämde jag mig för att komma tillbaka senare på dagen med kameran.

Det jag däremot inte visste var att det skulle bli värsta folkattraktionen. När jag kom förbi andra varvet på väg tillbaka, mötte jag många bilar som sniglade fram och en hel stod parkerade längs vägen. Folk tittade med stora ögon och pekade på isflaken som låg kors och tvärs i både älven och på åkrarna intill. Jag tror nästan isen drog mera folk än vårmarknaden.




Vi ville givetvis också turista i Forsby, som så många andra och efter att Mommo anlänt och Vincent tagit en tupplur, tog vi en liten roadtrip runt via Ytterjeppo för att beskåda undret. Om någon hänger upp sig på att Vincent är lättklädd, kan jag meddela att vi bara var ute ur bilen en väldigt kort stund. Den soliga men lätt kyliga vårvädret fastnade på flera bilder här.


2 kommentarer:

LindaB sa...

Oj honde mommo, hon blir bara ynger å ynger ;) Häls he åt en ;)

Jennifer Åström sa...

He ska ja göra! :D Tå bli on no glad!

web analytics