tisdag 26 maj 2015

Åland Maj 2015: Maten

Dags för maten. Något som dokumenteras i tid och otid. Trots att många sysslar med detta, känner jag mig ibland helknasig när jag bara måste plocka fram kameran innan jag börjar äta. Kan inte hjälpa det. Kanske är det hungern som gör att maten ser extra läcker ut och bara måste fastna bild. En bild man sen såklart kan snåla andra med.

Ikeas ugnsbakade lax med kokta morötter och grönsaksrösti


Och matbilder finns det hur många som helst av. Om man äter två gånger per dag i elva dagar, uppstår följaktligen 22 tillfällen att fotografera godsakerna. Plus eventuella efterrätter och kaffestunder. Arlas vaniljkesella med färska jordgubbar till, var något som smakade väldigt gott på kvällskvisten när jag och teven hade ensamtid. Någon som vet om den finns i butik häromkring?



En variant på marängsviss, med Sonjas goda chokosås!


På båten hem körde vi budgetvarianten med egen mat, som vi sen glatt slevade i oss utanför caféet. Den kändes som värsta lyxmaten tack vare havsutsikten och de sköna fåtöljerna. Till och med stora matstrejkaren åt riktigt bra! Under hela resan var det föga förvånande makaroner som bäst gick hem hos sonen. Bättre det än ingenting. Korv med bröd eller rättare sagt bröd med ost och ketchup var en annan godkänd föda.



Grillad knackkorv smakar himmelskt bara för att man är ute


Pub Niska var ett av mina favoritställen att äta då jag gjorde min praktik på Åland. Nu finns restaurangen på andra sidan av staden sen några år tillbaka och det började minsann bli dags att titta förbi där också. Jag valde enligt tradition ett plåtbröd (pizza) med kallrökt lax, rödlök, tomat, pepparrotscreme och ruccola. Och det var precis så gott som det brukar vara och tar hem priset "Resans bästa mat" med hästlängder! Absolut värt ett besök!






Vi åt ute bara några gånger. Förutom Niska smakade vi en pizza på Bistro Koppargrytan i Maxinge och slank in till Hesburger ett par gånger. På resan ner valdes lunchbord på Kristinestads ABC och lax på Ikea.

Inga kommentarer:

web analytics