måndag 25 maj 2015

Åland Maj 2015: Sightseeing

De flesta dagarna cirkulerade vi runt i Mariehamn eller tog en sväng ut Djurvik. Men för exakt en vecka sedan på måndag besökte vi Taffels Factory Shop i Haraldsby. Fabriksbutiken var ett litet krypin fullt med Taffelchips och Pandaprodukter. Blicken fastnade direkt på mjukispandan som satt ensam på en hylla. Den fungerade lite som prydnad och personalen var oense om den alls var till salu. Men till slut fick jag lov att köpa den ändå.




Samtidigt passade vi på att köra förbi Kastelholms Slott, som ligger några kilometer österut från chipsen. Några kilometer västerut från chipsen igen finns Färjsundsbron och Uffe på berget. Där blev det fika på hög nivå med härligt utsikt och fint väder. Innan vi åkte de ca 20 km tillbaka in till stan igen, stannade vi på Mattssons i Godby och kollade på diverse prylar. Härmed var vi så pass aktiva att vi hann turista i kommunerna Finström, Saltvik och Sund.





Grillad Uffemacka


Dagen innan var det söndag och sämre väder och jag var sugen på att se mig omkring lite. Ut å rajjt alltså. Det var bara jag och Vincent som tog en tur och den sistnämnde somnade nästan direkt. Jag hade inget mål utan körde bara dit jag hade lust. Först en runda på Solberget, sen genom Jomala mot Godby och Pålsböle, för att sök oss tillbaka via Bjärström och Gölby. Vi avslutade med att handla livsmedel på Kantarellen.



Finström kyrka i Pålsböle


Övrigt turistande var en snabbis till Torpet for Fashion i Lemland för att hämta en tunika jag reserverat per telefon på eventet hos Dress Like Marie. En mintgrön prickig sak jag funderar på att klä mig i på lördag.

Inga kommentarer:

web analytics