söndag 29 januari 2012

Den stora dagen!

Och så har vi äntligen nått det magiska datumet 29:e januari. Men här är allt som vanligt: inga sammandragningar, ingen vattenavgång, ingenting. Det enda jag lag märke till sent igår kväll, var att det kändes som att jag måste sätta mig väldigt försiktigt, så att inget skulle gå sönder. Lite som om man hade ett ägg eller en vattenballong i underbyxorna. Då kan man inte dimpa ner hur som helst i soffan. Denna känsla har försvunnit igen, men motorvärmaren till bilen har vi i konstant ... ifall om att! Det skulle ju inte vara sådär jättekul om bilen inte startar när man väl ska iväg. Men jag tror ju inte att vi behöver åka på en vecka ännu, eftersom det hela tiden sagts att babyn är en vecka mindre än beräknat.


Graviditetsbesvär


Under graviditeten har jag överlag mått otroligt bra! Nästan för bra, känns det ibland som. Illamåendet som hör till i början skonades jag från och de gånger jag spytt går nästan att räkna på en hand. Tycker heller inte att jag haft svårt eller tungt att röra mig, trots att jag haft rätt stor mage och gått upp 20 kg. Men helt utan besvär har jag ju heller inte varit, här tänkte jag lista det jag lidit mest av:

Halsbränna:
Kommer och går. Oftast dyker den upp när jag lägger mig sängen, vilket leder till att jag springer och dricker mjölk hela nätterna. Då jag ännu arbetade kunde jag känna av halsbrännan om jag hade för bråttom eller stod med huvudet neråt.

Klåda:
Det absolut värsta av alla besvär! Det har kliat som fan över hela kroppen, men mest på armar och axlar. Nu har jag ätit medicin mot klådan i två månader och kunnat vara ganska normal, men helt bra är det ännu inte. Orsaken att det kliar är troligtvis hormonerna och det är ingenting att göra åt. Hemskt!

Torr hud:
Jag har väldigt torr hud och smörjer med feta salvor jämt. Delvis hänger det väl ihop med klådan och att jag duschar hela tiden. Det kliar mindre om jag duschat, konstigt nog.

Sömnproblem:
Svårt att somna eftersom det kliar och bränner i halsen. Att kli-medicinen ska vara lugnande är något jag inte alls märkt av! Sen börjar magen bli så stor nu också att det helt enkelt är obekvämt att ligga. Dessutom behöver jag på vessan tusen gånger per natt.

Svällda fötter:
Började med en snedstigning två dagar före jul och högra foten blev svullen. Sen dess har den varit så och nu börjar vänstra foten också svälla. Men det lär ska höra till med vätska här och där i slutet av graviditeten.


Jag har trivts superbra att vara gravid och även om den stora magen ofta är i vägen, tycker jag den är mysig. Lite bristningar har kommit på undersidan av magen, men just nu är det inget jag stör mig på. Någon foglossning har inte känt av och inga sammandragningar heller. Att vi bor två våningar upp, utan hiss, har  också gått fint! Om det varit för klåda, skulle jag kunna vara gravid hela tiden! :D


Min graviditet i bilder


28:e maj. Johan ska bli pappa!Åland 23:e juli
17:e augusti23:e augusti
1:a september29:e september
22:a oktober12:e november
26:e november20:e december
24:e december29:e december
24:e januari28:e januari

3 kommentarer:

Sandra sa...

Massor med lycka till sen när det är dags! :)

etheli sa...

Inatt drömd jag att du fick minis. Eller sen va e tanja, fö på nai sätt va e som en blandning åv er två ^^ Jaa, men hur som helst så lycka till!!!! <3

Jennifer Åström sa...

Tack tack! :D
Haha, ja i verklihejten e iaf jag hejm ännu :)

web analytics